<<Tilbage

 

15.000 kroner for pigen med de store bryster

Det er den 16. december 2005. Klokken er 22:00. Jeg sidder i en bil i Rumæniens hovedstad, Bukarest. Ved siden af mig sidder 16-årige Carmen. For få øjeblikke siden har jeg købt hende af en menneskehandler.

Journalist Jens Høvsgaard er med skjult kamera og med skjulte mikrofoner gået under cover som menneskehandler for at dokumentere, at slavehandel ikke er et fænomen fra en fjern fortid på et andet kontinent, men at handel med mennesker også sker i det 21- århundrede – her i Europa.
 
Dokumentarprogrammet blev vist 12. marts 2006 i programmet Dags Dato på TV2/Danmark og satte med sin stærke dokumentation for alvor fokus på de skruppelløse menneskehandleres milliardforretning og på de rædselsvækkende forhold, deres ofre lever under.

Efter, at programmet, der er produceret i et samarbejde med Fagbladet 3F, blev vist, har kvindehandel sat dagsorden politisk i både Danmark og i Europaparlamentet. Samtidig har danske og udenlandske medier fulgt massivt op på historien. Således viser en opgørelse foretaget på den danske avisdatabase, Infomedia, at der i de første 5 måneder af 2006 er skrevet 252 artikler, hvor ordet kvindehandel indgår. Det er en stigning på hele 145 procent i forhold til året før.

Tidligere vidste folk ikke, hvad jeg mente, når jeg sagde trafficking (kvindehandel). Nu har de her kvinder fået et ansigt og en identitet, og alle kan se, at de bliver udnyttet.
(Odile Poulsen, forfatter og tidligere prostitueret)

At det virkelig er lykkedes at få danskerne til at tage afstand fra handel med kvinder, viser den underskriftsindsamling, som Fagbladet 3F lancerede i forbindelse med offentliggørelsen af historien. Indtil nu har flere end 80.000 danskere skrevet under, og med deres underskrift, har de straks sørget for lidt bedre forhold for menneskehandlernes ofre, da Fagforbundet 3F har valgt at donere en krone pr underskrift til de to krisecentre – Reden i Danmark og Reaching Out i Rumænien.

Udover 3F har en lang række andre organisationer, virksomheder og private også doneret penge til centrene, og under sommerens musikfestivaler, vil der forhåbentlig blive indsamlet både flere underskrifter og flere penge. Efter at have set reportagen fra Rumænien på TV2 valgte rockgruppen The Kat at give hele overskuddet fra deres nye cd, som blandt andet bliver solgt på festivalerne, til de to krisecentre.

Vi så udseendelsen om Carmen, og så stod det meget klart for os, at det var sådan her, vi skulle udgive den her sang. Vi havde ikke lyst til at udgive den på nogle andre måder, for den er dedikeret til pigerne, siger Morten Kronborg fra The Kat.

Morten Kronborg og hans band-kollega, Katrine Thisted, forventer at kunne bidrage med hele 350.000 kroner.

Foto: © 2005 Claus Bie

 


© 2006 - 2009 Bylant Film&TV
All rights reserved
Design by hylbaek.com